Més informació [ Detall d'activitat

 
9000120014   L'Educació del Futur: reptes i propostes d'avui - Sessió 2: Les noves tendències curriculars i competències docents: com eduquem?
2022-2023   Taller. Internivells: Ed. Primària-Secundària-Formació Profess.
  
   9/3/2023 - 11/4/2023 (5 hores) de 9:30h a 12:30h
   CaixaForum Macaya
   Passeig de Sant Joan, 108 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   ICE de la Universitat Politècnica de Catalunya
  
  
  
  
Descripció i   Metodologia:   Vivim immersos i interconnectats sense interrupció amb moltes organitzacions que contribueixen en determinats temps i ubicacions diferents a l’assoliment d’un aprenentatge competencial, de qualitat i inclusiu. Aquest procés d’aprenentatge ha de permetre donar avui, amb recursos i estratègies noves, l’educació que serà necessària demà. Sens dubte, cal afrontar i prendre, ara i aquí, les decisions per fer front als reptes acadèmics, digitals, socials, participatius i d’equitat que defineixen els fonaments de l’educació actual.

En aquest context, el cicle s'estructura en tres sessions i es pot assistir a una o a vàries d’elles. En concret, es tracta de:

Sessió 1. L’alumnat del futur: a qui eduquem?
Sessió 2. Les noves tendències curriculars i competències docents: com eduquem?
Sessió 3. El centre educatiu del futur: on eduquem?

Les sessions estan pensades com unes converses entre tres convidats conduïdes per un moderador que anirà enllaçant les sessions i els seus continguts a partir d’una bateria de preguntes que farà posicionar els diferents ponents i interpel·laran a la resta de participants en una activitat final de síntesi.

La pedagogia i la intervenció a l’aula es troben en un moment social, acadèmic, tecnològic i emocional que condiciona l’aprenentatge efectiu i afectiu. Cal equipar els educadors amb les eines que necessiten per cultivar i guiar els equips d'estudiants al voltant de problemes que facilitin experimentar fins assolir els resultats desitjats. Una visió dels currículums i dels i les docents com a facilitadors i acompanyants en el procés d’aprenentatge. El que fem i com ho fem marca la diferència per als estudiants, i aquesta sessió es centrarà en facilitar eines, evidències i millors pràctiques perquè el professorat pugui guiar els seus equips d'estudiants. Alhora, reflexionarem sobre les competències docents actuals per a l’èxit educatiu de demà.

Aquesta activitat formativa correspon a la segona sessió del cicle i es complementa amb una contribució personal sobre com afrontar els reptes educatius i socials que es plantegen en la sessió amb una tasca de reflexió que s’enviarà via formulari amb una dedicació equivalent a dues hores.

Comissionat científic i moderador del Cicle:
Dr. Esteve Juanola, físic, expert en innovació, inspector d’educació i professor UPC-ICE

Ponents Seminari 2: Les noves tendències curriculars i competències docents: com eduquem?

Dra. Ariadna Llorens, enginyera industrial (UPC), MBA (ESADE), professora i experta en gestió universitària; directora de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UPC

Pilar Gargallo Otero, mestra i directora en centre educatiu d’alta complexitat i membre de la Federació de Moviments per a la Renovació Pedagògica de Catalunya

Josep Oriol Rodon, formador i director de l’Institut El Joncar, centre de recent creació i laboratori per a la innovació i transformació educativa


Vincle informació al cicle complet
Enllaç reserva de plaça a la conferència
  
Objectius   1. Reflexionar sobre com fer possible una educació que doni resposta als reptes socials, emocionals, tecnològics i competencials actuals
2. Reflexionar sobre la els perfils d’entrada i de sortida de l’alumnat
3. Reflexionar sobre les competències docents necessàries i l’oportunitat dels nous currículums per avançar cap a una educació i avaluació competencials
4. Reflexionar sobre com han de ser els centres educatius per dins i per fora, i abordar la diversitat d’entorns aprenentatge i la seva continuïtat temporal
5. Contextualitzar les sessions segons les característiques dels diferents actors implicats i l’aplicabilitat pels diferents grups d’interès

  
Continguts   1. L’educació del futur: reptes i oportunitats d’ara i aquí
2. Situació actual i evolució futura de l’alumnat: perfils d’entrada i de sortida
3. Anàlisi comparatiu i promoció de la millora contínua en les organitzacions educatives obertes, extenses i contínues
4. Reflexió final i aplicació dels aprenentatges en diferents contexts educatius

PLA DE TREBALL
1. Desenvolupament de les següents preguntes: Quines han de ser les competències dels i les docents actuals? Quin rol han d’adoptar? Com es poden fomentar? Quines tendències curriculars i metodològiques contribueixen a una major èxit educatiu? De quines evidències podem construir el nostre projecte educatiu? Com afavorir la innovació i la transformació educativa? Quins indicadors es poden utilitzar? Com es pot impulsar la carrera docent per poder fer front als reptes educatius actuals?

METODOLOGIA
Es presenta una proposta de cicle organitzat en tres sessions que compten amb un moderador i tres ponents convidats. En finalitzar les presentacions dels ponents i el debat, s’obrirà la taula rodona a la participació dels assistents. Compleció d’un formulari per a una contribució personal sobre com afrontar els reptes educatius i socials que es plantegen en la sessió. Es pot assistir a una o a vàries de les sessions. Cada sessió té la seva corresponent activitat formativa a la que cal inscriure’s per separat.
  
Observacions   Organització: L'Observatori Social de la Fundació La Caixa i ICE de la Universitat Politècnica de Catalunya
  
Avaluació   Satisfacció de les persones en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa i percepció de transferibilitat. (Nivell 1)
  
Requisits de  certificació   Assistència a la sessió i enviament del formulari amb la contribució personal
  
Persones  destinatàries   El públic objectiu de les sessions són professionals que treballin en centres educatius amb responsabilitats de direcció o coordinació, professorat en general, responsables de recursos humans d’organitzacions diverses, acadèmics en ciències de l’educació, directors tècnics d’empreses, responsables d’organitzacions industrials, culturals, sociosanitàries, etc. que tinguin interès a adquirir noves estratègies educatives i compartir les seves experiències per constituir-se com a agents de canvi i contribuir, en el marc de la seva organització, a avançar cap a un ecosistema d’aprenentatge obert, permanent, competencial, de qualitat i equitatiu
  
E-mail   mireia.lopez.beltran@upc.edu
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dijous   09/03/2023   0930   1230 
 Sessió 2   dimarts   11/04/2023   -   - 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent